Utlandsmarknader

 

Fler och fler utländska besökare får upp ögonen för vårt område: både regionalt, lokalt samt på destinationsnivå vilket öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Den utländska besökaren har dock andra resemönster, preferenser och behov än en inhemsk turist vilket gör att vi måste vara lyhörda och öppna för deras önskemål. Att öka sina kunskaper och kittla nyfikenheten är en viktig del i utvecklingsresan. Vi hoppas att du på den här sidan ska finna mer information som gör just det!

Besökarna i Hemavan Tärnaby kommer främst från våra prioriterade marknader: Norrlandskusten, Helgeland, Vasaregionen och Bodö-området. Sekundära marknader är Mälardalen, södra Finland, Nederländerna och Tyskland. Marknadsföringen mot konsument på internationella marknader ska, för att vara kostnadseffektiv, ske i samarbete med andra aktörer t.ex. Visit Sweden och Region Västerbotten Turism.

Se filmen nedan för att lära dig mer om svensk besöksnäring!

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/277611097" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe><!-- [et_pb_line_break_holder] --><p><a href="https://vimeo.com/277611097">Svensk besöksnäring - en tillväxtnäring</a> from <a href="https://vimeo.com/user38414618">Svensk Turism AB</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Våra utlandsmarknader

Här kan du läsa mer om respektive marknad:

Norge
Finland
Tyskland
Nederländerna

Exportmognad kunskapsbas

Här har vi samlat tips som är användbara för dig som vill jobba med utlandsmarknader.

Visit Västerbotten in Lapland

Region Västerbotten turism är länets regionala turistorganisation och en del av Regionförbundet i Västerbottens län – Region Västerbotten. Deras uppdrag är att verka för en hållbar tillväxt av besöksnäringen i Västerbottens län och marknadsför länet via varumärket Visit Västerbotten in Lapland.

Visit Sweden

Visit Sweden är kommunikationsbolaget för Sverige. De marknadsför svenska destinationer och upplevelser med målet att öka människors lust att resa hit. Uppdraget har de fått av staten och den svenska besöksnäringen och det har två tydliga fokus:

  • att marknadsföra varumärket Sverige internationellt.
  • att marknadsföra svenska destinationer och upplevelser utomlands.

Senaste nytt

Mässan Ski expo i Helsingfors

Mässan Ski expo i Helsingfors

På plats i Helsingfors och i tjänst för att marknadsföra Hemavan Tärnaby på SkiExpo var Stig Strand, Mårten Dahlfors och Anton Grindgärds. Mårten har skrivit ner några rader om intrycken från mässan. SkiExpo hade nog inte lika många besökare som ifjol, men vi upplevde...

Visningsresa för researrangörer

Visningsresa för researrangörer

Visit Hemavan Tärnaby, Destination South Lapland, Gold of Lapland, Visit Umeå, Skellefteå och Region Västerbotten Turism har bjudit in och stått som värdar för en guidad visningsresa genom hela Västerbotten, för arrangörer av grupp- och temaresor. Med på resan var...

Resebloggare på besök

Resebloggare på besök

Förra veckan gästades vi av fyra fyra resebloggare som deltog i ett blogevent - TBEX Europe 2016. Det var Scott @intrepidescape och @vickyflipflop från Storbritannien, Yulia @misstourist från Ryssland och Kerwin @passrider från USA som erbjöds ett intensivt dygn i...