Tripadvisor
Tripadvisor hade första kvartalet 2017, 390 milj besökare i månaden, det skrevs 500 miljoner omdömen och är världens största reseforum. Ditt företag finns kanske redan med i listningen och är uppdaterat med all nödvändig information? Du kanske till och med har tagit kontroll över ägarskapet av din produkt? Då kommer här några tips på hur du kan fortsätta jobba vidare med TripAdvisor för att optimera din synlighet i världens största resekanal.
Bakgrund
I takt med att vi blir alltmer globaliserade genom den fria rörligheten blir vi även mer digitaliserade. Vi använder oss av internet för att utforska den obegränsade mängden destinationer som finns och dokumenterar sedan gärna själv våra vistelser online. 80 procent av alla människor som söker information gör detta först genom att surfa på nätet. Det stora informationsflödet som internet har gett upphov till har inneburit att andra människor påverkar oss i våra val. 73 procent av alla resenärer inspireras av andra resenärers bilder och låter dessa vägleda dem i deras val av destination, hotell och restaurang.
Se fler insikter och statistik om TripAdvisor
Vi lever i en digitaliserad värld där vår närvaro på plattformar online blir mer och mer avgörande vare sig vi är resenärer som söker oss till den typiska skånska restaurangen eller om vi är entreprenörer som vill få resenärer att söka sig till oss. Det är här TripAdvisor kommer in och kan hjälpa dig att ta kontroll. Följ dessa steg:
OBS! För att kunna börja ta kontroll över ditt rykte på TripAdvisor så bör du först registrera ditt företag, uppdatera den information som finns om din produkt och ladda upp nya bilder.
1. Börja ta kontroll över ditt rykte online
Börja med att schemalägga din tid för att bygga en strategi för din närvaro på TripAdvisor. Försök avsätta 1-2 timmar varje vecka och öka successivt tiden i takt med att du tar större utrymme på nätet. Även om TripAdvisor är en otroligt viktig kanal för besöksnäringen så bör du tänka på att det finns fler plattformar som ditt företags varumärke, tjänster eller produkter diskuteras i. Utforska om det finns omdömen om din produkt på nätet genom att söka efter produktens eller företagets namn på t.ex. Google, Facebook eller Instagram. Du kan även använda verktyg som t.ex. Google Alerts för att få notifikationer när ditt företagsnamn nämns. Kanske har en bloggare skrivit om din utsökta dessert eller så har någon gjort en hashtag av ditt berömda motto.
Tänk på att oavsett om du vill att din produkt ska finnas online eller inte, kommer det finnas ett flöde av hashtags, bilder eller recensioner cirkulerande på nätet som påverkar både ditt företags rykte och framtida resenärers val. De enda alternativen man egentligen har är att blunda för det eller försöka hantera det.
2. Samla in fler omdömen
Efter att du skapat en TripAdvisor-profil med bilder och information är det dags för dig att få fler omdömen. Varför är det viktigt med omdömen? Anledningen till detta är att din ranking på TripAdvisor beror på recensionernas bedömning, antal och aktualitet. Det räcker alltså inte att få fem stjärnor en gång vartannat år för att få en hög rankning, utan ju högre, fler och nyare bedömningarna är desto bättre rankning. Var inte rädd för att bli recenserad, 73 procent av alla TripAdvisor-användare delar med sig av sina positiva upplevelser när de gör sina bedömningar. Får du återkommande negativa (och konstruktiva) omdömen så bör du följa upp dessa och fundera på vilka förbättringsåtgärder du kan göra i framtiden.
När du väl har kommit igång med din TripAdvisor profil kan du sträva efter att få Certificate of Excellence, vilket du kan få efter ett genomsnitt på fyra stjärnor per månad under ett år och en viss volym på omdömen.
Så hur gör man då för att samla in fler omdömen? Påminn dina kunder att lämna omdömen på TripAdvisor, genom att länka till din TripAdvisor-profil på din Facebookeller hemsida, sätta upp TripAdvisor-dekaler, ge ut TripAdvisor-anpassade visitkort avsedda för omdömen, eller använda Review Express.
Med verktyget Review Express kan du skicka ut anpassade e-postmeddelanden till upp till tusen mejladresser per dag för att tacka dina kunder för deras vistelse och påminna dem om att ge omdömen och feedback. Med samma verktyg kan du även göra egna privata undersökningar, där bara du ser resenärens svar.
3. Svara på omdömen
När man har fått omdömen, vad händer sen? Då är det dags att svara på omdömena. Börja med att registrera din mailadress så att du får notifikationer varje gång någon har gett dig ett omdöme. Svara på omdömet så snabbt du kan genom att (1) tacka för feedbacken, (2) vara originell i ditt svar genom att anpassa ditt svar till kundens omdöme, (3) utmärk det positiva i feedbacken, (4) adressera några specifika kommentarer genom att exempelvis be om ursäkt för en negativ upplevelse, och glöm inte att alltid vara artig och professionell oberoende omdöme och rankning.
Visste du att 85% av TripAdvisors användare säger sig få ett bättre intryck av ett företag om de har gett ett genomtänkt svar på ett negativt omdöme.
Läs mer om hur du svarar på omdömen
4. Marknadsför dina omdömen
Glöm inte att marknadsföra dina omdömen genom olika verktyg som TripAdvisor erbjuder exempelvis genom att länka till din rankning på din hemsida eller Facebook. Detta är viktigt för att människor bryr sig om vad dina kunder tycker och inspireras på så sätt till att besöka din verksamhet.
Här hittar du verktyg för att marknadsföra dina omdömen från TripAdvisor
Har du fullföjt alla steg och hade velat ta del av fler förmåner? Då finns möjligheten för dig som är en boendeanläggning att ta del av TripAdvisor Business Advantage som genom en avgift utvidgar dina möjligheter att bygga din digitala strategi på TripAdvisor.