Årets upplaga av Hemavan Hillclimb är genomförd och kort går det att summera att skoter blev ett stort tema för hela helgen. Många var här enbart för skoteråkningen, Hemavan Hillclimbtävlingen drog som vanligt stor publik och BRP hade sina ambassadörer här med ett eget program ute på fjället.

Enligt rapport var det full fart också på restauranger och uteställen under hela helgen vilket låter bra om det inte i nästa mening följts av att onykterheten var alltför hög för att vara trivsam.

Motorsport och skoteråkning är inte lika med ohämmat festande – det kan vi alla vara med och påverka på olika sätt.

Kort fakta:

  • Huvudarrangör för hela evenemanget är Visit Hemavan Tärnaby AB – vi står för projektledning, planering och genomförande, budget och marknadsplan.
  •  Inköpta för att ansvara för tävlingsmomentet och all dialog med förarna var Retroevent Lycksele.
  • Ca 1450 personer inne på arenaområdet varav 112 var barn upp till 12 år och 200 st var förare/ crew.
  • För trivsel och mindre trafikkaos i byn uppmanades besökarna att lämna bilen hemma och åka bussen som pendlade hela dagen. Bussen utgick även från Frendo i Tärnaby på morgonen och avslutade turen där. Ca 500 passagerare totalt.
  • Samtliga startande förare betalade 50 kr av sin startavgift till det lokala ledbeviset i Hemavan Tärnaby, det motsvarar ca 6000 kr.
  • Press på plats var Lokaltidingen och VK. Rana blad livesände hela tävlingen och var på arenan med två personer hela dagen.
  • För att klara logistik, bemanning och för ett gott värdskap på plats samarbetade vi även i år med Tärna IK Fjällvinden och Aktivitetspersonalen/ Hemavan alpint samt att Jerker Theander och Sofi Marberg fanns på plats från oss.

Stort tack till de företagspartners som på olika sätt stöttat upp inför genomförandet!

 

Hur kan vi göra helgen bättre inför nästa år? Tänka nytt? Förbättra det vi har?

Några utmaningar som jag ser det i skrivande stund:

  • Väder och vind
  • Tillgång till arenan – är ingen självklarhet att få nyttja skidområdet
  • Parkeringsmöjligheter i byn för bilar, skoter och tävlande med släp
  • Planeringsstart och engagemang
  • Generell onykterhet med negativa effekter
  • Att evenemanget är ekonomiskt och socialt hållbart

Skriv gärna ner dina tankar och maila: sofi.marberg@hemavantarnaby.se så tar jag det med mig när vi längre fram planerar evenemangsåret 2020-2021 tillsammans med er företag.

//Sofi Marberg