Går det att vara hållbar turist i Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland? Ja, den frågan ställde sig en testpatrull som gav sig ut på vägarna veckan efter midsommar. Här kommer insikter, erfarenheter och slutsatser.
Tema: Hållbara transporter
Att vara turist i vårt område förutsätter i det närmaste att man kör bil. Visst går det att passa tåg- och busstider till enstaka slutmål men för den som vill resa runt och se mer än en plats är bil ett måste. Frågan är om inte resor med bil kommer att vara det främsta färdsättet även ett bra tag framöver – med tanke på Corona och risken att bli smittad i kollektivtrafiken.
Hur reser man då hållbart med bil? Med elbil förstås. Det ger noll utsläpp i koldioxid där den tyst rullar fram. Men så var det ju tillgången på bränsle, det vill säga el. Det kan bli en utmaning för den som vill göra spontana avstickare från planerad färdrutt.
Tydligt gör-så-här
Bärkrafts testpatrull åkte iväg utan vidare förkunskap om elbil eller laddningssystem- och stationer, vilket förstås kan uppfattas lite naivt och korkat. Men låt säga att en familj vill prova ett miljövänligt alternativ just för semesterturen och inte heller har så mycket förkunskap, ja, då måste ju informationen om hur man praktiskt tankar sin bil vara glasklar. Det var den inte.
När problem uppstår
Både i Norsjö och Malå hamnade patrullen i bryderier. På ena stället fanns det ingen information om vad de skulle göra när kortläsaren inte fungerade och när de vände sig till den intilliggande mackens personal blev svaret att ”det där vet jag ingenting om, det har vi inte med att göra”. Tur att det var fler i sällskapet som hade andra betalkort som apparaten accepterade!
Att tanka bilen på natten är en självklarhet, det är så man gör när man har elbil. Vid en övernattning var patrullen hänvisade till en vanlig motorvärmarstolpe på 220 volt. För att uppnå full effekt på bilens batteri skulle de behöva ladda i 47 timmar, vilket inte var något alternativ just den här gången. Resan gick vidare nästa morgon med halvtank.
Ökad kunskap och respekt
Det tredje mest graverande dilemmat uppstod vid ett av lunchstoppen. Platsen var vald eftersom det fanns snabbladdstolpe och skulle ge lagom påfyllning medan lunchen intogs. Problemet den här gången var att en annan bil hade parkerat framför laddstolpen så att den blev oåtkomlig, och personen i fråga fanns inte att uppbringa. Här fick de se prov på nonchalans eller obetänksamhet från en chaufför med flytande bränsle i tanken.
Slutsatser:
• Fler laddstolpar måste upp! Matställen, besöksmål och boendeanläggningar kommer antagligen inom en snar framtid att förväntas ha laddstolpar för snabbladdning, alltså inte bara för underhållsladdning. De som är snabbt ute kommer att ha konkurrensfördelar och de som väntar tio år eller mer kommer att hamna på efterkälke, om de ens finns…
• Branschen måste enas om ett betalsystem! Nu har varje elleverantör egna taggar, kort och system för hur bilen ska laddas. Det är motsatsen till hållbarhet! Tänk om OKQ8, Shell och Cirkle K skulle ha var sitt betalsystem. Vem skulle acceptera det?