Går det att vara hållbar turist i Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland? Den frågan ställde sig en testpatrull som gav sig ut på vägarna veckan efter midsommar. Här kommer insikter, erfarenheter och slutsatser.
Hållbara resan, del 3: Ekonomisk hållbarhet
Vad är det som styr åt vilket håll ditt företag utvecklas? Egna intressen och privata omständigheter, eller dina gästers intressen och deras önskemål?
Efter att ha rest runt och mött ett stort antal företag i vårt projektområde är det tydligt vilken väg som är lönsam på lång sikt – nämligen att utvecklas tillsammans med sina gäster och möta deras behov. Förvånad? Nej, skulle inte tro det. Det är bara enkel företagsekonomi. Utan kunder – inga affärer.
Just därför är det förvånande att inte fler företag faktiskt svarar upp mot gästernas behov och önskemål. Det kan handla om allt från att servera lokala råvaror på tallriken till standarden på boendet eller kort och gott att ”bottna” i den plats man befinner sig. Kanske ligger förklaringen i att vi inte vet vad gästerna egentligen vill ha. Vi tror att de är nöjda med vår produkt, men är inte helt säkra. För gästen kanske det bara var ”halvbra” eller ”acceptabelt”, när det med ganska små medel lika gärna hade kunnat vara ”toppenbra” eller rent av ”bäst”, och därmed generera fler kunder och bättre lönsamhet.
Att möta nya krav
Börje Stenlund som driver Vildmarkscamp i Malå är ett bra exempel på hur han själv har utvecklats ihop med sina besökare.
Börje har genom åren haft många internationella gäster på sin anläggning. Utan rinnande vatten och elektricitet serverar han mat i skogskåtan och erbjuder bland annat fiske, bastu och badtunna, femkamp och möte med renar.
En dag fick Börje ett telefonsamtal.
– Vi fick veta att den tyska researrangör som vi jobbar med inte tillåter produkter av plast i de aktiviteter som ingår i deras resepaket. Det ska vara 99% plastfritt.
Det gjorde att Börje fick tänka om för att kunna fortsätta servera mat till sina gäster. Ganska snabbt hittade han funktionella tallrikar och bestick som är gjorda av träfiber. Researrangören blev förstås nöjd, liksom gästerna som tyckte att det blev en ännu mer naturnära upplevelse. Och nöjdast var förstås Börje som har fortsatt att ta emot grupper från samma arrangör, ända till Coronan kom. (Men han har gott hopp om att det blir en fortsättning vad det lider!)
En effekt som Börje inte hade räknat med när han letade plastfria produkter, var att han också skulle få betydligt mindre sopor att hantera. Nu kastar gästerna in tallrikar och bestick direkt i elden när de har ätit klart. Enkelt och smidigt för alla.
För Börje blev kravet från kunden – och att han kunde tillmötesgå det – en lönsam affär.