Tina Kerro och Janne Ruonala driver Storumans Camping med en tydlig hållbarhetsprofil. För de är hållbarhet i stor utsträckning en ekonomisk fråga – att minska utgifterna men ändå erbjuda en modern och fräsch anläggning. Men hur går det att tänka hållbart mitt i en pandemi, när gästerna är färre och intäkterna är lägre? Går det ändå att vara hållbar? Vi frågade!


Trots pandemi och vinter så är det full fart på Storumans camping. Hur har ni lyckats med det?

– Vi tog ett beslut att fortsätta jobba efter vår grundplan och anpassa oss efter dom nya förutsättningar som har blivit. Vårt mål är att ha en året runt camping och på den vägen är vi.

Kan ni ge några exempel på vilka anpassningar ni har gjort?

– Vi har minskat personalstyrkan och jobbat mer själva, lagt tid på strategisk planering för att få gästerna att stanna längre, bjudit på guidning för att låta gästerna se vårt område och gjort trivsamma miljöer på campingen, bland annat Luspenkåtan. Vi har också satsat mycket på Facebook och Instagram för att synas och visa att vi har öppet. Vår frukost erbjuder vi till ett lägre pris för att öka tillgängligheten och för att visa lokala produkter och råvaror. Det funkar som bra marknadsföring också har vi märkt!

Har sommaren och hösten gett några nya insikter eller tankar kring just hållbarhet?

– Eftersom vi har mindre ekonomiska medel på grund av pandemin måste vi tänka ännu mera kring hållbara investeringar. Att ta vara på det vi har och återbruka är ännu mer aktuellt nu, och vi lär oss otroligt mycket av det. Har man medel är det lättare att ta den enkla vägen och köpa nytt. Att piffa upp och tänka nytt kring det som redan finns räcker långt!