Går över gränsen för hållbar turism
– Den destination eller det företag som inte aktivt arbetar med hållbarhet kommer snart att bli omsprungna. Det säger Sofi Marberg, VD på Visit Hemavan Tärnaby och konstaterar att det nystartade projektet Bärkraft kommer mycket lägligt.
Under kommande två år ska destinationsorganisationerna Visit Hemavan Tärnaby, Gold of Lapland och Helgeland Reiseliv i Norge, gemensamt arbeta för att fler hållbara turismupplevelser skapas i området. Såväl kommuner som enskilda företag kommer att involveras för att stärka besöksnäringen.
– Debatten om hållbarhet har i stor utsträckning kommit att handla om resande. Som destinationer påverkas vi på två sätt; vi riskerar dels att tappa en grupp av människor som avstår från att resa helt medan vi också ser en ny grupp medvetna gäster med höga krav som väljer att turista på hemmamarknaden. Vi måste omgående rusta oss för att möta deras krav och förväntningar, säger Sofi Marberg.
Projektmedarbetare är rekryterade för att inspirera, öka kunskapen samt engagera företag och kommuner i frågor om hållbarhet. Projektet är i huvudsak finansierat av Interreg Botnia Atlantica och Nordland Fylke.
På bilden från vänster: övergripande projektkoordinator Sofi Marberg, projektledarna Georg Enga, Karin Fällman och Anders Sandström samt kommunikatör Anki Berg.