Visit Hemavan Tärnaby driver Turistbyråerna i Hemavan Tärnaby och Storuman på uppdrag av Storumans kommun. Under vårvintern har Visit Hemavan Tärnaby jobbat i process med Storumans Kommun och besöksnäringen i Storuman för att ta fram en ny besöksguide för Storuman. 

Hemsidan finansieras genom Intillprojektet (Innovativ Turism i Lappland) och är en del av projektaktiviteten turistiskt utvecklingscentrum. Projekt INTILL är ett samverkansprojekt mellan destinationerna South Lapland, Gold of Lapland och Hemavan Tärnaby.

I början på juni lanserades hemsidan Storumanlapland.se. Turistinformation för kommunens östra del finns nu lättillgänglig för hela besöksnäringen och ett samlat intryck i form av Storumanlapland.se.

Den nya hemsidan gör det enkelt för besökaren att hitta samlad information, vare sig det handlar om aktiviteter, mat eller boende. Förutom att förenkla och tydliggöra för besökaren är det även en viktig plats där områdets näring och företagare kan växa

– Vi tror att hemsidan kommer att bli ett bra stöd för besöksnäringen i Storuman och en plattform att bygga vidare på i takt med att näringen utvecklas, säger Marianne Lindgren, marknadsansvarig på Visit Hemavan Tärnaby och projektledare för arbetet med hemsidan. Hon fortsätter:

– I linje med det arbete Region Västerbotten turism tillsammans med turismföretag i länet gör för att utveckla boende, mat, upplevelser och tillgänglighet som möter den internationella gästens krav kommer sajten att speglas på engelska. Sajten är förberedd för att hantera fler språk i framtiden och det var just med den internationella marknaden i åtanke som sajtens namn blev Storumanlapland.se eftersom Lapland är ett starkt varumärke på den internationella resemarknaden.

En referensgrupp från Storumans besöksnäring tillsammans med Storumans kommun, Visit Hemavan Tärnaby och Vildmarksdata genomförde arbetet med hemsidan som visades för allmänheten för första gången i början av juni 2018. Peder Viklund, som tillsammans med Elisabet Viklund, är ägare av Hotell Toppen i Storuman är positiv över den nya hemsidan:

– Äntligen! Äntligen har det kommit till en riktigt bra hemsida, det har saknats en gemensam plattform för företagare i Storuman. Det här blir en knytpunkt för alla i området.

Madelene Rinman kommunikatör på Storumans kommun är också positivt inställd till den nya hemsidan och menar att den är till nytta för många:

– Nu finns det en bra utgångspunkt för att visa upp allt som finns att göra i Storumans östra del såsom fina besöksmål, träningsmöjligheter för längdskidåkning, fiske, vandring och skoter. Hemsidan visar vilket attraktivt och lättillgängligt friluftsliv som finns här i Storuman och den är till nytta både för turister, affärsresenärer och företagare,

Att koncentrera all turistisk information är nyttigt inte bara för besökaren utan även för de lokala företagarna på orten. När alla de gemensamma tillgångarna visas tillsammans ger det en positiv känsla av samhörighet vilket är viktigt på en liten besöksort.

– Det finns ju så mycket i området att vara stolt över vilket blir extra tydligt när det är samlat på en och samma plattform på det här sättet, säger Marianne Lindgren, Visit Hemavan Tärnaby.

Nytt Instagramkonto @storumanlapland

Även ett instagramkonto med samma namn: @Storumanlapland och en tillhörande hashtag #storumanlapland har skapats för att ge ett samlat intryck av turistinformation och turistisk marknadsföring i många olika kanaler.

Funktionalitet

Webbplatsen är producerad av Vildmarksdata AB och använder moderna tekniker och lösningar som t.ex. WordPress som publiceringsplattform och responsive design för att anpassa utseendet för olika plattformar och skärmupplösningar.

 

 

Marianne Lindgren
Visit Hemavan Tärnaby

Exempelsidor

Klicka på bilderna för att komma till hemsidan.