Marianne Lindgren
“ Tillsammans med resebyrån Systrar i Bergen har vi skapat en ny plattform för destinationsmarknadsföring”
“Ett av Visit Hemavan Tärnabys mål med helgen var att bloggarna skulle uppleva riktiga fjäll och vara fyllda av känslan om att vilja resa tillbaka”
Andra viktiga mål för VHT var att allmänt öka intresset att resa sommartid till Hemavan Tärnaby och att bloggarna använder våra värdeord som till exempel riktiga fjäll, Kungsleden och Hemavan Tärnaby i sina kommunikationskanaler.
Övergripande syfte och mål med bloggresan
Att skapa uppmärksamhet och intresse för resmål, aktiviteter och produkter. Med målsättning att bygga starka relationer med journalister och ambassadörer för att slutligen förstärka befintliga kundrelationer och kunna driva försäljning.
Vad förväntas av dig som företagare vid visningsresor
Ta tillfället och bygg relationer
Det personliga mötet är jätteviktigt! Presentera dig för bloggaren/ journalisten. Vi är alla människor och att ta någon i hand och utbyta några vänliga ord lämnar alltid avtryck.
Se till att ditt företag presenteras som du vill
Fundera på vad som är det viktigaste du vill att bloggaren skall visa från ditt företag? Berätta det för hen och arrangera miljöer för att underlätta fotografering. Berätta gärna, eller skriv ner vad du vill lyfta på din anläggning och vilken ev #tagg de skall använda. Lämna hemsidesadress och kontaktuppgifter.
Uppföljning
Ta gärna kontakt med bloggaren/ journalisten i efterhand och be att få feedback om hur de upplevde besöket. Det är ett suveränt och billigt sätt att jobba med kvalitetssäkring av sitt företag.
Det var Visit Hemavan Tärnaby, Resebyrån Systrar i Bergen, Craft sportswear och Next Jet som var partners i bloggresan.
Johanna Nygård på Systrar i Bergen säger. – att ”bara sponsra med produkter” är inte ett starkt nog affärsfönster för alla parter. Därför är storytelling i kommunikation tillsammans med starkt content alltid premierat. Vi vill tillsammans med partners lyfta varandra i våra olika kommunikationsfönster, utifrån våra olika förutsättningar. Utöver detta är vårt fokus på gemensamma aktiviteter det som stärker våra relationer med kunder och får gäster och mottagare i kommunikation att uppfatta oss som vänner med just goda relationer. Vi vill tillsammans gå ”hand i hand”.
Vi hade bokat upp Hemavan Fly för att dokumentera bloggresan i foto och film för att alla parter ska kunna använda material i egna kanaler men också som kan spridas i efterhand av bloggare/journalister. Vi som avsändare var med och påverkade bilder och valda rörliga klipp. Givetvis ska alla rörliga klipp innehålla tydlig avsändare från alla tre parter med logotyp.
Bloggarna hade fått tydliga instruktioner om vad som förväntades av dem i form av blogginlägg, Instagraminlägg mm.
Det här är ett spännande sätt att jobba med destinationsmarknadsföring och vi tror att utfallet av att samarbeta med så kallade digital influencers ger mycket mer än traditionell marknadsföring i form av annonsering. Vi kan på ett mycket mer effektivt sätt nå till våra målgrupper. Det krävs dock mycket i form av planering och genomförande och att vi tillsammans i destinationen hjälps åt med att leverera en oförglömlig upplevelse.
Foto: Marianne Lindgren
Johanna Nygård, grundare av Systrar i Bergen och konsult inom kommunikation.
Marianne Lindgren, Johanna Nygård och Cajsa af Ekenstam visar upp cykling i Hemavan Tärnaby.
”Vi kallar det #Fjällgourmet. Våfflorna på Björk var mycket uppskattade.”
Företag i Hemavan Tärnaby som medverkade i visningsresan
Hemavans Fjällcenter
Hemavan Fly
Cykel & fiskecenter
Hemavans Wärdshus
Familjen Tärnaby
Tärnaby heli
Björk Topprestaurang & bar
Storfjällsbastun Hemavans Högfjällshotell
Resultat i sociala medier
Förutom blogginlägg postade alla bloggerskor mängder med bilder på deras respektive instagramkonton som är:
https://www.instagram.com/bettywassenius/
https://www.instagram.com/vardagspepp_med_malin/
https://www.instagram.com/livetfrandenljusasidan.se/