I en krönika i digitala tidningen Besöksliv den 28 april 2020 gjorde Anders Johansson en analys av besöksnäringens möjlighet att överleva efter Corona. Här återger vi hans fyra P:n.

Produkt

Fundera på vad som är själva kärnprodukten. Övernattning är ett komplement till en reseanledning så här är det viktigt att förstå vilka reseanledningar det finns nu. Affärsresandet, möten, stora evenemang är mer eller mindre borta. Hoppet står till semester och avkoppling. Hotellen behöver därför anpassa sitt produktutbud till det ”nya” resandet.

Många restauranger sålde upplevelser. Nu är många tillbaka på kärnprodukten ”att få mat i magen och bli mätt” vilket syns tydligt på omställningen till avhämtning eller leverans av färdiga eller halvfärdiga måltider. Upplevelsen fick i vart fall tillfälligt minskad betydelse på grund av social distansering.

För att överleva måste hela besöksnäringen skapa nya produkter som efterfrågas av gäster som har ändrat sitt beteende. Gästen vill inte längre ha samma gamla produkter. Kreativiteten inom besöksnäringen har redan vaknat till liv. Nu handlar det om att fortsätta på det spåret.

Pris

Besöksnäringen har länge haft en övertro på att kunna styra efterfrågan med priset. Priserna på hotellrum har aldrig varit så låga som nu och ändå är det inte fullt. Prissänkningar just nu är att ge bort pengar och det har branschen inte råd med. Håll uppe priset och säkerställ istället att gästen får den produkt och service som utlovats.

I sommar kan svensken välja mellan att stanna hemma i sitt eget hus/sin lägenhet eller att göra en resa inom landet. Svensken kommer att spendera pengarna som skulle använts till semester utomlands till semester i Sverige. Svensken är inte ute efter att det ska vara billigt utan snarare att det ska vara bra samt säkert kring hygien och hälsa.

Påverkan

Det finns en mängd sätt att nå den potentiella gästen, t.ex. via sociala media, närvaro på Google, bearbetning av tidigare gäster, etc. Den potentiella gästen har sannolikt tillbringat någon tid på Facebook, Instagram och andra sociala media under inlåsningen hemma. Många drömmer säkert om att kunna komma ut och uppleva något annat än hemmets lugna vrå. Kreativitet i hur besöksnäringen presenterar sig ökar uppmärksamheten.

Plats

Här handlar det om hur produkten distribueras. Många gäster kommer att vilja veta vilka åtgärder hotell och restauranger har vidtagit för att minimera spridningsrisken och kommer då att besöka företagets egen webbplats. Utmaningen är att få gästen att göra bokningen direkt, men chansen har ökat om gästen redan besöker webbplatsen. Direktbokning är lika viktigt för både hotell och restauranger. Restauranger kommer att ha tre tydliga säljkanaler. Ät måltiden på plats, hämta måltiden eller få den levererad. De som blir bra på alla tre kommer att ha en lysande framtid.

Läs artikeln i sin helhet här.