Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den.
Huvudrubrikerna i affärsplanen är:
- Samordning och destinationsutveckling
- Spår och leder, denna veckas fördjupning
- Hållbarhet – ekonomiskt, ekologiskt och socialt
- Infrastruktur och kommunikation
- Marknadsföring
- Evenemang
Spår & leder – Visit Hemavan Tärnaby ska:
- Skapa utrymme för att arbeta med och driva utvecklingsfrågor framförallt när det gäller leder som är en stor året runt reseanledning här, i kommunen, i länet och även nationellt.
- Att vara kommunens medpart kopplat till utveckling av spår/ leder ska prioriteras.
Mål 2019
Öka betalningsviljan
Öka betalningsviljan för spåravgifter och ledbevis genom nya sätt att kommunicera insatser och förbättringar som görs.
- Mål 110 000 kr i spåravgifter 2019 av privatpersoner
- Avstämt i maj 2019: 100 629kr
Ansluta till Vipps
Ansluta Vipps som betalningsmedel för norska besökare
- Klart och i drift i mars – efter sportloven (används både till skidspår och skoterleder)
Utveckling
Delta i uppföljning och utvecklingsmöten kring skidspår med Storumans kommun, 2 per år.
- Vårmötet genomfört, info delas på visithemavantarnaby.se
- Strategiarbete gällande leder – se destinationsutveckling