Swedish Workshop är en resemässa där representanter från hela resekedjans led finns närvarande. Mässan hålls vartannat år i Tyskland, vartannat år i Sverige och i år var Umeå värd för evenemanget. Hela evenemanget genomsyras av svenska traditioner och svensk kultur, mat, dryck och sång. Även lokala och regionala inslag fanns med på årets upplaga för att på så sätt visa på hur vi lever i och kring regionen Umeå, Västerbotten och Sverige.

Mässan hölls på Nolia i Umeå och var utformad som speed-dating där varje möte varade 15 minuter. Tärnaby Fjällhotells Birgitta Corin och Visit Hemavan Tärnabys Gina Gustafsson var på plats vid ett bord. Vi hade under dagen 19 inplanerade möten med arrangörer och agenter från främst Europa (mest Tyskland, Nederländerna och Frankrike) men även några från Asien. Mötesformen funkar bra och både säljare och köpare får snabbt pitcha sin idé och berätta om det dom söker. Ganska snabbt märks om utbud och efterfrågan matchar och vi upplevde att vi hade många riktigt bra möten som förhoppningsvis leder till att de förlägger resor hit eller tipsar sina kunder om vår destination. Efterarbetet innebär ett viktigt jobb med att upprätthålla kontakten med de arrangörer och agenter vi mötte för att förse dem med priser, information och gärna paket inför till exempel sommaren 2019. Vi upplevde att även intresset för vinterresor var förvånansvärt stort. Kunderna till agenterna söker dels resor där de får allt paketerat medan andra vill vara helt självständiga och utifrån tips och rekommendationer själva planera och utföra sin resa.

Birgitta Corin, Tärnaby Fjällhotell säger: Det är viktigt att bygga relationer och det är lättare att förstå och förhandla med en person man träffat personligen. För ett litet hotell i en destination är det också viktigt att synas utåt och dessutom får man mer energi och blir mer kreativ av dessa möten.

Några dagar före Swedish Workshop arrangerade Visit Hemavan Tärnaby en visningsresa, en så kallad pre-tour, för två av researrangörerna. Vi fick besök av Jaspreet från resebyrån Cox & Kings i Indien samt Catherine Cosby från brittiska Ski2freedom som arrangerar skräddarsydda resor för familjer som är i behov av anpassade resor på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning i familjen. Jaspreet hade aldrig förr varken sett eller känt snö så bara det var en upplevelse! Båda två var otroligt nöjda med visningsresan och pratade om den varenda gång vi möttes under mässan och de vill gärna komma tillbaka, antingen genom egna semesterresor eller med deras företag. De uppskattade enkelheten, lugnet, människorna de mötte och självklart alla vackra vyer. De aktiviteter som vi har i området passar dessutom det som dom säljer till sina kunder.
Under Swedish Workshop i Umeå berättade Visit Sweden om framtidens konsumenttrender vad gäller resande och något som visar sig bli allt mer populärt är att besöka platser och göra aktiviteter som ger sinnesro, återhämtning, avkoppling m.m. Vi tycker att vi lyckades visa arrangörerna under pre-touren delar av just det och det visade sig även vara just det tillsammans med enkelheten och närheten till naturen som dom uppskattade allra mest.

Efterarbetet är en stor del av uppgiften efter en sådan här mässa och nu kommer både jag och Birgitta jobba för att upprätthålla de kontakter vi skapat vilket förhoppningsvis kommer ge mätbara resultat i framtiden.

/ Gina Gustafsson, Visit Hemavan Tärnaby