Aktivitetsföretaget Forsknäckarna i Vindelns kommun har erbjudit forsränning och vildmarksupplevelser sedan 1985. De var tidigt ute med att göra en så kallad hållbarhetsgranskning av sitt företag och uppmanar sedan dess andra att göra detsamma. 

– Så här i efterhand kan vi bara konstatera att vi tidigt hade en känsla för att hållbarhetsfrågor skulle bli viktiga i framtiden både för oss och våra kunder, säger Robert Holmlund som driver Forsknäckarna tillsammans med Patrick Edin. Han fortsätter: 

– Det som blev uppenbart för oss när vi gick igenom checklistan med alla frågor om hållbarhet var att vi faktiskt redan gjorde väldigt mycket bra saker utan att vi hade tänkt på det. Det gjorde oss medvetna och väckte vårt intresse att fortsätta på den banan, och förbättra oss lite till, och lite till…

Att dagens kunder är medvetna om hållbarhet kan Robert intyga. De ställer ofta frågor, i synnerhet om mat som ska vara närproducerad och serveras i rätt säsong. Forsknäckarnas miljöpåverkan är relativt liten menar Robert och betonar att naturen är grunden i deras produkt och därför måste de värna den och allt eftersom göra förbättringar och vidta åtgärder.

– Skoterverksamheten bidrar till klimatutsläpp, det är vi förstås medvetna om och så snart det finns utrymme så kommer vi att se över det. Vi har ersatt några av företagets bränsledrivna bilar till el och vi arbetar mycket medvetet med mat och lokala producenter och har också ersatt alla engångsartiklar med hållbara material, förklarar Patrick Edin.

Så varför uppmanar ni andra företag att göra en granskning av sitt hållbarhetsarbete?

– Kanske har man en känsla av att ”Vi gör ju redan en massa bra saker”, eller tänker att ”Å nej, vad svårt och dyrt.”. Med en granskning av ditt företag så får du svart på vitt hur det ligger till med den saken. Det kanske visar sig att verkligheten är precis tvärt emot vad du faktiskt går runt och tror och känner. Du skaffar dig alltså kunskap om ditt eget företag genom att göra läxan. Det är dessutom en viktig kvalitetsstämpel som skapar förtroende hos dina kunder.