I Hemavan Tärnaby jobbar vi med en gemensam värdskapspolicy som bygger på de tre värdeorden: personligt – välkomnande – stolt. Läs mer om hur vi jobbar med värdskap i Hemavan Tärnaby.
Veckans värdskapstips är tänkt att fungera som en påminnelse till oss alla och här kan vi även dela och inspireras av goda exempel.

 Vecka 15 2018

Värdefullt värdskap – artikel i SvD om boken Välkommen som ska hjälpa svenska chefer att bli bättre värdar

Vecka 13 2018

Konsten att vara gäst. En god gäst visar sin värd uppskattning. Berättelsen är hämtad från Värdskapet

Vecka 12 2018

Art of welcoming – se trailern till filmen om värdskap och låt dig inspireras. Värdskapet

Vecka 11 2018

Tiden går fort och nu vi har fortsatt några intensiva veckor framför oss. Dags att lägga i en växel till och jobba på hela vägen in i mål, men det är också extra viktigt att påminna sig själv och varandra om att hålla i och fortsätta jobba med det goda värdskapet. Det där enkla som ibland ändå kan kännas så svårt. Här kan vi hjälpa och stötta varandra för att uppnå gemensamma resultat!

Det är också dags att nominera den medarbetare på sin egen arbetsplats, eller på någon annan arbetsplats i destinationen, som du tycker ska utses till ”Värdskapsmästare Hemavan Tärnaby 2018”

Läs mer och nominera

Vecka 10 2018

Värdskap hela vägen – fixar vi det?

Vår utmaning till dig idag är att du frågar dig själv, helhjärtat, hur det står till med ditt värdskap? Har du värdskapet med dig hela vägen? Kan du bjuda in ytterligare? Ser du någon i din närhet som gör det där lilla extra där du kan bidra på något sätt?

Läs hela Emma Graméus blogg från Besöksliv 

Vecka 8 2018

Hur överträffar vi gästens förväntan?

Genom att jobba med steg 1 – ett varmt välkomnande, och steg 2 – att ställa frågor för att förstå gästen så har vi skapat mycket bra förutsättningar för att skapa upplevelser som inte bara uppfyller utan överträffar gästens förväntningar.  Genom att ha koll på vår gäst har vi också möjlighet att göra det där ”lilla extra”. Det som gör att man trivs och vill komma tillbaka igen och igen.

Att överträffa gästens förväntningar är viktigt för det där ”lilla extra” som gör att vi går från bra, till världsklass.

  • Lyssna på gästen
  • Ge gästen dina personliga tips
  • Förstå gästens situation och lägg till lite extra
  • Erbjud att boka bord på restaurangen
  • Ta reda på om liften är öppen
  • Ring och kolla tillgänglighet
  • Föreslå restauranger
  • Berätta om din favoritbacke
  • Berätta om din favoritmat/café, osv
  • Bjud på dig själv
  • Var stolt

Vecka 7 2018

Förstå kunden eller gästen – våga fråga!

När grunden är lagd och vi får våra gäster att känna sig välkomna kan vi jobba vidare med nästa steg mot Värdskapsmästartiteln; nämligen att förstå gästen. Att vara genuint intresserad, vara nyfiken och våga ställa frågor hjälper oss att förstå gästen. Fundera på vilka typer av frågor du kan ställa, och tänk på att frågorna gärna kan vara personliga, utan att för den skull bli privata, men att de också bör vara professionella och relevanta utifrån det vi säljer eller representerar.

  • Har resan gått bra?
  • Hur står det till?
  • Kan jag erbjuda er något annat?
  • Vad gjorde att ni valde att komma till oss?
  • Vad var det bästa med dagen?
  • Vad ska ni göra när ni är här?
  • Hur kom ni hit?
  • Visst har ni åkt gondolen?
  • Hur länge ska ni stanna?
  • Vad är er favorit backe/ställe?
  • Har ni sovit gott?
  • Får jag bjuda på en kopp kaffe/te
  • Skulle du kunna ta med din farmor/mormor hit?

Varje svar öppnar också upp för fler följdfrågor. Utmana er själva att ställa en fråga mer än ni brukar.

Vecka 6 2018

Ett varmt välkomnande hur gör man? – skaffa dig enkla verktyg på 5 minuter!

  1. Hur gör vi för att få våra gäster eller kunder att känna sig välkomna? Använd två minuter till att fundera över hur du gör i ditt företag eller på din arbetsplats idag. Hälsar vi på alla, ler, och ser gästen eller kunden? Med ganska enkla medel kan vi få en gäst att känna sig välkommen, men det kan vara svåra att komma ihåg när vi blir stressade, därför behöver vi enkla verktyg som fungerar – varje dag – varje gång.
  2.  Använd nu resterande tre minuter till att skriva ner hur du/ni gör – eller hur ni vill börja – på din arbetsplats eller i ditt företag.
  3.  Vill du spara tid, eller inte kommer på hur du ska börja? Använd dig då av Värdskapskortet – ett enkelt redskap utarbetat utifrån destinationens värdskapspolicy- tejpa upp det vid datorn/kassan/i personalrummet och börja idag. Se – le – hälsa kan vara en bra start!

 

Vecka 5 2018

”Service ger man – Värdskap är man”

Veckans inspiration kommer från Värdskapet Sverige, som grundades av Jan Gunnarsson i början på 2000 talet. I Värdskapsbloggen kan du ta del av och läsa tankar och observationer om inkludering, välkomnande och värdskap. Till Värdskapsbloggen.