Det står nu klart vilka medarbetare som vunnit årets utmärkelse ”Värdskapsmästare Hemavan Tärnaby”. Utmärkelsen är ett led i det värdskapsarbete som Visit Hemavan Tärnaby tillsammans med företagen i destinationen jobbar med, och man har i slutet av säsongen haft möjlighet att nominera den medarbetare man tycker har utmärkt sig utifrån den policy och de värdeord som destinationen jobbar med. Utifrån dessa nomineringar har en jury valt ut de två starkast lysande personerna.

I år valdes Linn Lundmark, ICA Fjällboden, med motiveringen: ” Linn välkomnar alltid med ett trevligt leende och ett hej, samt bemöter varje kund med ögonkontakt på ett trevligt sätt.”. Och Agneta af Ekenstam, Folkes Fjällcafé, med motiveringen: ”Agneta gör ett enormt bra arbete och gästerna älskar henne. Det lyft hon har skapat på Folkes Fjällcafé är fantastiskt.”

Vi gratulerar Linn och Agneta, och i samband med utdelning av diplom och blommor fick vi också möjligheten att prata en stund med dem och höra hur de tänker kring värdskap, och vilka råd och tips de kan ge till andra.

Linn, som är 22 år och har jobbat några år inom restaurang, service och handel i Umeå, Tärnaby och Hemavan säger så här: –” Ett råd som jag fick med mig från min första arbetsgivare var att inte vara rädd att hålla huvudet högt och bemöta varje gäst med stolthet. Le mot varje gäst, men tänk på att le med ögonen, det kan många gånger kännas lättare och mer äkta än ett påklistrat leende med munnen.” De här till synes enkla råden har gjort det naturligt för Linn att bemöta alla typer av gäster och kunder på ett mycket framgångsrikt sätt.

Agneta är 68 år och har jobbat med service inom turism, restaurang och hotell under hela sitt arbetsliv, och även drivit egen verksamhet under många år. Så här säger hon -” Jag älskar verkligen mina gäster! Jag älskar människor och att hjälpa till. Jag gillar också utmaningen när någon gäst kanske inte är så positiv direkt, då får jag verkligen jobba med att vända situationen, och belöningen blir desto större – för alla. Jag ser mina gäster som min andra familj, och så har det alltid varit oavsett var jag har jobbat. Den personliga relationen är viktig.”

Både Linn och Agneta poängterar att värdskapet är personligt – hitta ditt eget och tro på det!

Vill du veta mer om hur Visit Hemavan Tärnaby jobbar med hållbarhet, kvalitet och värdskap vänligen kontakta oss!

/Cajsa af Ekenstam
cajsa.afekenstam@hemavantarnaby.se  0954-104 63

Gunnel Enetjärn
gunnel.enetjarn@hemavantarnaby.se 0954-104 50

Sofi Marberg, verksamhetschef
sofi.marberg@hemavantarnaby.se  0954-104 65