Digitala steget
Digitalisering sker i alla branscher och Västerbotten har länge varit med i denna utveckling. Nu behöver även besöksnäringen i Västerbotten ta det digitala steget genom att ta fram digitala handlingsplaner och på ett målinriktat sätt erbjuda digital coachning för företagen. Det ska ske genom det EU-finansierade projektet Digitala steget 2019-2022.
Digitala Steget är ett projekt för turismaktörer i hela Västerbotten där digitala strateger och konsulter erbjuder kvalificerad utbildning inom olika fokusområden.
I grunden vill vi göra det enklare och roligare för dig som företagare att jobba digitalt med målet att du:
• förbättrar din digitala synlighet och närvaro
• att du bygger starkare relationer med nya och gamla kunder
• och att du ökar din försäljning.
Digitala steget
Projektägare och projektets målgrupp
-
Region Västerbotten turism är projektägare.
-
Primär målgrupp är regionens små och medelstora turismföretag.
-
Projektet genomförs tillsammans med regionens destinationsorganisationer Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby, Visit Umeå, Vilhelmina kommun och Dorotea kommun.
Jennie Larsson
Projektledare i Hemavan Tärnaby & Storumans kommun.
+46 70 301 36 53
jennie.larsson@hemavantarnaby.se
Kontorsplats: Arbetar mest hemifrån tillsvidare pga COVID-19
(Turistbyrån, V. Strandvägen 1, Tärnaby )
Aktuellt om projektet
Resultatfilm – så blev Digitala steget!
Så har nästan tre års arbete med Digitala steget kommit till sitt slut. Vi är så glada över att ha fått arbeta med så många fantastiska företagare som har tagit steg framåt på den digitala resan med oss och som vi hoppas vill vidare. Projektets resultat har vi...
Digital handlingsplan
Ett av Digitala stegets delmål var att skapa en handlingsplan för digital marknadsutveckling. Detta har vi arbetat med på flera sätt och många företag som har deltagit i projektet har fått en individuellt anpassad digital handlingsplan av våra coacher. Vi har även...
Marknadsföringstips i oroliga tider
Digitala steget har samlat fyra tips med fokus på att stärka varumärken och kundrelationer under krisen som pågår. Men det kommer komma en framtid också, det är bra att vara förberedd inför den. I dokumentet finns även samlad information om hur du tar kontrollen över...
Introduktion till digitala plattformar för besöksföretag
Att vara digitalt närvarande som turismföretagare är av yttersta vikt. Men hur funkar det? Var bör jag synas? Vilket bokningsprogram ska jag använda? Visit Sweden har sammanställt svaren till frågeställningar som dessa i en publikation där de har tagit med de...
Kartläggning av bokningssystem
Digitala steget kliver snabbt framåt och starten av vårt första av fem block är nära: hemsida & bokningssystem. I mitten av januari kommer vi ta steget in i arbetet med hemsida och redan nu har vi tagit fram en analys av några olika bokningssystem för...
Hej från Digitala steget!
Jag heter Gina Gustafsson och jobbar på Visit Hemavan Tärnaby. Jag har nyligen börjat arbeta som projektledare inom det nya projektet Digitala Steget där jag i min tjänst på 50 % under 3 år kommer arbeta med att hjälpa besöksföretag i Storumans kommun med frågor som...
Rekrytering av projektledare är klar
Nu är rekryteringen av digital coach/ projektmedarbetare i EU-projektet Digitala steget klart. Det blir Gina Gustafsson från Tärnaby, som kommer att arbeta 50% med att stötta besöksnäringsföretagen i Storumans kommun. Gina kommer in med kunskap från sin...