Ett gränsöverskridande projekt för ett mer hållbart näringsliv
Bärkraft | Bærekraft var ett gränsöverskridande projekt som genomfördes av Gold of Lapland och Visit Hemavan Tärnaby i Sverige samt Helgeland Reiseliv i Norge. Syftet var att utveckla ett mer hållbart näringsliv med särskilt fokus på besöksnäringen. Målet var att få företag att göra en handlingsplan för sitt eget hållbarhetsarbete och därmed bidra till hela destinationens utveckling.
Projektet bidrog till ökad kunskap om hållbarhet genom att vara inspirerande, lyfta fram goda exempel och erbjuda personlig coachning. Teman som natur, miljö- och klimatpåverkan, samspelet mellan näringsliv och lokalsamhälle samt näringens ekonomiska mervärde var utgångspunkten. Även regioner, kommuner och organisationer var viktiga samarbetspartners för att nå projektets övergripande mål.
Vill du läsa våra tidigare nyhetsbrev? Klicka här!
Från ord till handling
För att säkra dragningskraften till vårt område och för att våra verksamheter ska lämna så få negativa avtryck som möjligt är det hög tid att gå från ord till handling.
Vi måste konkret ta ett ökat ansvar för både miljö, ekonomi och sociala aspekter. Kort och gott bli mer hållbara. Fram till och med september 2021 kommer projektet att coacha de företag som vill ta sitt hållbarhetsarbete till nästa nivå, erbjuda utbildningstillfällen och inspirera med goda exempel. Ett antal coacher inom hållbarhet och värdskap kommer också att utbildas och dessa ska finnas kvar efter att projektet är slut. Med hjälp av ambassadörer ska vi nå brett. Utöver företagen är kommunernas tjänstemän och politiker viktiga nyckelspelare för att skapa hållbarhet. De fattar beslut som i allra högsta grad påverkar både invånare, företag och besökare i vårt område.
Ja, jag vill ha konkreta tips för att bli mer hållbar! Klicka här. I klippet nedan ser du effekterna efter projektets första år.
Aktuellt
Resultat och effekter av projektet
Populärversion av projekt Bärkrafts resultat och effekter.
Inkludera utan att markera
Projektet har tagit fram en tutorial/explainervideo som pratar om vikten av ett inkluderande bildspråk. När besöksnäringsföretag och destinationer förmedlar det som erbjuds gäster förstärks det skrivna ordet ofta med fotografier och rörliga bilder/filmer. Bildspråket...
Sista nyhetsbrevet från projektet
Tiden går och projektet med den. Här kommer det sista nyhetsbrevet från projektet som innehåller en populärversion av slutrapporten, en felaktig länk till den finska hållbarhetsguiden och lite annat smått och gott. Läs nyhetsbrevet HÄR.
Hållbarhetsguiden
Projekt Bärkraft har arbetat fram en guide som ska göra det lättare för en besökare att göra rätt när de besöker oss. Guiden finns i både tryckt och digitalt format på svenska, engelska, tyska. Digitalt även på finska och polska. Guiden är avsedd att underlätta för...
Ny chans till hållbar paketering!
Snart är det dags för nya chanser att vara med på den mycket uppskattade workshopen om hållbar paketering som går av stapeln den 7 och den 21 september! Ta chansen att vässa dina kunskaper innan projektet avslutas! Det är Lotta Backlund från företaget Green Owl Travel...
Ät gott och gör gott i Vindeln!
Isälvsledens 55 kilometrar mellan Åmsele och Vindeln erbjuder ett varierat landskap; berg med magisk utsikt, mystisk skog, höga åsar och till och med en båttur över Abborrtjärn. En som varit med från start när leden invigdes år 1996 är Anders Matsson,...
Besöksförvaltning Visit Helgeland
Inför sommaren 2020 var det få som kunde förutse hur hårt trycket skulle bli från de nationella marknaderna. Skulle alla bli utan gäster? Skulle någon resa överhuvudtaget under den pågående pandemin? Hur skulle företag och kommuner förbereda sig?För Visit Helgeland...
Hållbara nyheter, maj 2021
Färskt nyhetsbrev ute igen! I det står att läsa om att vi utbildat alpina anläggningar inom snölagring, uppskattade workshops i hållbar paketering om utfall från Mervärde Lycksele och om kommunernas möjligheter till att arbeta med sitt hållbarhetsarbete. Läs...
Digital studieresa till Järvsö!
Under hösten deltog fyra av Bärkrafts medarbetare på en studieresa arrangerad av Region Västerbotten Turism. Resan var till Järvsö, som är ett exempel på hållbar utveckling av näringslivet. Resan var mycket inspirerande för medarbetarna, både gällande studiebesök,...
Det digitala vintermagasinet
I vinter har projektet tagit fram ett digitalt vintermagasin som ett sätt att visa upp hållbarhetsanalyserade företag och platser värt en resa. Magasinet kan med fördel användas för att planera kommande vintrar när det är säkrare att röra på sig i vårt län! Klicka på...
Vi som arbetar i projektet
Karin Fällman Stenlund
Projektkoordinator
Gold of Lapland
Anna Israelsson
Projektledare
Malå
Marino Carlsson
Projektledare
Lycksele
Felicia Morén
Projektledare
Norsjö
Carolin Vallgren
Projektledare
Vindeln/Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka
Torbjörn Tråslett
Projektkoordinator
Helgeland
Fakta
- Partnerskap: Visit Hemavan Tärnaby AB, Gold of Lapland ekonomisk förening, Helgeland Reiseliv
- Projektägare: Visit Hemavan Tärnaby AB
- Total budget Sverige 907 367 €, varav Botnia-Atlantica finansierar 544 419 €.
- Budget Norge 614 827 €
- Projektperiod: 2019-2021
- Program: Interreg Botnia –Atlantica 2014-2020
- Insatsområde: Miljö
- Specifikt mål: Ett ökat hållbart nyttjande av natur – och kulturarv
Projektkoordinator: Sofi Marberg 0954-104 65. Sofi.Marberg@hemavantarnaby.se