Under några veckor kommer vi att berätta mer detaljerat vad affärsplanen säger och vilka mål som är kopplat till den.
Huvudrubrikerna i affärsplanen är:
- Samordning och destinationsutveckling
- Spår och leder
- Hållbarhet – ekonomiskt, ekologiskt och socialt
- Infrastruktur och kommunikation, denna veckas fördjupning
- Marknadsföring
- Evenemang
Infrastruktur och kommunikation– Visit Hemavan Tärnaby ska:
Framföra destinationens behov av förbättrad infrastruktur och kommunikation till/ från området. Det görs genom att tjänstemän och ledamöter i styrelsen lyfter frågan i olika sammanhang. Handling genom samtal, remisser, artiklar och kontakter med aktörer som är viktiga för fortsatt utveckling.
Bostadsfrågan och lokaltrafik är viktiga frågor som fortsatt ska prioriteras.
Mål 2019
Flyg
- Delta i flygråd 1- 2 ggr per år
- Informationsutbyte med storflygplatsen I Mo I Rana
Tåg och färja
- Jobba för att det går tåg till Lapplandsfjällen minst 4 veckor 2020. Inlandsbanan.
- Medverka till att paketera färjebiljetter med Wasaline på hemavantarnaby.com
Övrigt
Sofi Marberg och styrelsen medverka I nätverk och träffar för att representera Hemavan Tärnaby.