Hållbarhet
Hållbarhet som värdegrund gör att känslan av att vinna håller i sig länge
I Hemavan Tärnaby vill vi att all verksamhet skall präglas av hållbarhet som en värdegrund eftersom vi vill bidra till regionens tillväxt. För en hållbar turismutveckling skall destinationens strategiska åtgärder riktas mot att:
- Utgå från besökarens perspektiv, utöva ett gott värdskap leverera hög kvalitet och ge besökare en upplevelse som överträffar förväntningarna.t.ex. utbilda personal i värdskap och öka förståelsen för gästen och näringen
- Skapa stabil ekonomisk grund. Organisationsutveckling, ett tydligt visions- och strategiarbete, finansiering av strategiskt viktiga investeringar och reseanledningar, ökad affärsmässighet och lönsamhet.
- Följa trender och kommande förändringar genom omvärldsanalys. Följa media och forskning, genomföra gästundersökningar och inspireras av andra destinationer och branscher
- Värdesätta och utveckla natur- och kulturarvet. Kultur vävs in i produkter och paketering t.ex. matupplevelser av lokala råvaror. Gör produkten unik genom att nyttja lokalhistoria och lokalt hantverk och utbilda personalen inom området.
- Minimera resursförbrukning och produktion av avfall. Sopsortera, undvik engångsprodukter och energieffektivisera
- Begränsa transporternas inverkan. Använd miljövänliga alternativ, utveckla samåkning och direktflyg.
- Samarbeta med lokala intressenter för at skapa ett hållbart och attraktivt samhälle. Informera om besöksnäringens betydelse. Arrangera evenemang med lokal förankring och engagera lokalbefolkningen i utvecklingsarbetet.
- Utveckla besöksnäringens arbetsmarknad. Ökad året runt verksamhet, kompetensutveckla, samarbeta mellan företag och utbildningsanordnare
- Skapa en destination och produkter som främjar trygghet, säkerhet och hälsa Utbilda personal i första hjälpen. Företagspolicys för trygghet och säkerhet.
- Öka tillgängligheten för alla besökare.
- Skapa produkter och aktiviteter som är tillgängliga för alla. T.ex. vandringsleder. Förbättra informationen om tillgänglighet.
Aktuellt om hållbarhet
Resultat och effekter av projektet
Populärversion av projekt Bärkrafts resultat och effekter.
Inkludera utan att markera
Projektet har tagit fram en tutorial/explainervideo som pratar om vikten av ett inkluderande bildspråk. När besöksnäringsföretag och destinationer förmedlar det som erbjuds gäster förstärks det skrivna ordet ofta med fotografier och rörliga bilder/filmer. Bildspråket...
Hållbarhetsguiden
Projekt Bärkraft har arbetat fram en guide som ska göra det lättare för en besökare att göra rätt när de besöker oss. Guiden finns i både tryckt och digitalt format på svenska, engelska, tyska. Digitalt även på finska och polska. Guiden är avsedd att underlätta för...
Ny chans till hållbar paketering!
Snart är det dags för nya chanser att vara med på den mycket uppskattade workshopen om hållbar paketering som går av stapeln den 7 och den 21 september! Ta chansen att vässa dina kunskaper innan projektet avslutas! Det är Lotta Backlund från företaget Green Owl Travel...
Ät gott och gör gott i Vindeln!
Isälvsledens 55 kilometrar mellan Åmsele och Vindeln erbjuder ett varierat landskap; berg med magisk utsikt, mystisk skog, höga åsar och till och med en båttur över Abborrtjärn. En som varit med från start när leden invigdes år 1996 är Anders Matsson,...
Digital studieresa till Järvsö!
Under hösten deltog fyra av Bärkrafts medarbetare på en studieresa arrangerad av Region Västerbotten Turism. Resan var till Järvsö, som är ett exempel på hållbar utveckling av näringslivet. Resan var mycket inspirerande för medarbetarna, både gällande studiebesök,...
Det digitala vintermagasinet
I vinter har projektet tagit fram ett digitalt vintermagasin som ett sätt att visa upp hållbarhetsanalyserade företag och platser värt en resa. Magasinet kan med fördel användas för att planera kommande vintrar när det är säkrare att röra på sig i vårt län! Klicka på...
Isvägen i Lycksele lyser upp!
Efter önskemål från Lyckseleborna kommer den populära isvägen över Umeälven få belysning från och med nästa vinter 2022. Isvägen används både som genväg och som ett populärt strövområde under vintertid och för att öka tryggheten och tillgängligheten kommer den lysas...
Jag vill energieffektivisera mitt företag
Våra projektledare får en del frågor om hur deras företag kan bli bättre på att energieffektivisera sin verksamhet. Lämpligt nog har vi en energimyndighet för just den verksamheten säger projektledare Anders Sandström. På deras hemsida finns den guider och...
Med bildspråk i fokus – en handbok!
Har du tänkt på vilket bildspråk du använder dig av i din kommunikation? Eller tänker du på vilka bildspråk du själv exponeras för varje dag? Har du reagerat på hur varor, upplevelser och tjänster marknadsförs?Ett av projektets röda tråd handlar om jämställdhet och...