Marknad och pr
Visit Hemavan Tärnaby har jobbat med destinationsmarknadsföring av Hemavan Tärnaby i olika reklamkampanjer på mässor, säljresor, sociala medier och via hemsidan www.hemavantarnaby.se i Norrlandskusten, Nordland, Vasa, övriga Finland och Mälardalen.
Marknader
Prioriterade marknader är Norrlandskusten, Helgeland, Vasaregionen och Bodö. Sekundär marknad är Mälardalen och södra Finland. Marknadsföringen mot konsument på internationella marknader ska, för att vara kostnadseffektiv, ske i samarbete med andra aktörer tex Visit Sweden.
Målgrupper
På vintern är Active family den primära målgruppen. På sommaren är det främst par utan barn (Dinks, Whops).
Identifierade nischade målgrupper
- Alpin och längd skidåkning
- Hälso- och idrottsturism
- Samisk kultur/Kultur
- Mat
- Natur/fjäll/ vildmark (skoter, vandring, naturupplevelser, fiske)
Hur vi har jobbat med marknadsföring i INTILL
Kanaler
- www.hemavantarnaby.com
- Magasin Hemavan Tärnaby, finns i digital version på både engelska och svenska.
- Visit Hemavan Tärnaby på facebook
- Visit Hemavan Tärnaby på Instagram
- Nyhetsbrev
- Hemavan Tärnaby Turistbyrå
Kampanjer och samarbeten
- Samarbete med Region Västerbotten Turism
Aktuellt om marknad och PR
Hemavan Tärnaby deltog på Wintershow i Kungsträdgården i Stockholm
Wintershow samlar svenska och utländska vinterdestinationer i Kungsträdgården under en helg i oktober. Det är fri entré och alla aktiviteter är gratis! Vå monter Vi hade en tävling där man kunde vinna en Heliskiweekend med Stig Strand som guide. Här är en...
Säljresa till Skellefteå 22 oktober
22 Oktober, 2016 Säljresa Skellefteå Fjällpremiär I helgen drog höstens säljresor igång. Vi hade byggt upp en monter på torget där vi bjöd in de som passerade att stanna till en stund. Vi bjöd på kaffe som vi kokat över öppen eld och pratade vinter och skidåkning. I...
Visningsresa för researrangörer
Visit Hemavan Tärnaby, Destination South Lapland, Gold of Lapland, Visit Umeå, Skellefteå och Region Västerbotten Turism har bjudit in och stått som värdar för en guidad visningsresa genom hela Västerbotten, för arrangörer av grupp- och temaresor. Med på resan var...
Anslagstavlor i kommunen
Karin Lundberg, Affärscoach Möjligheternas Region, Storumans kommun har gjort en karta där hon har märkt ut var anslagstavlor finns i kommunen. Den kan vara bra att ta med sig när man skall ut och affischera. Till kartan där anslagstavlorna är utmärkta.
Två nya filmer
Vinter-edit Inför vintern har vi tagit fram en ny film som vi sprider i alla våra kanaler. Vi vill gärna att alla hjälps åt att sprida filmen! Lägg gärna upp på ditt företags hemsida och sprid filmen i dina kanaler. Filmat av fenomenala Hemavan fly Systrar i...
Hemavan Tärnaby på WS+A
Women in sports and adventure - WS+A är en festival skapad av engagerade människor för engagerade människor. Målet är att skapa förändring i samhället. Festivalen organiseras och drivs av Girls in Sport, som arbetar praktiskt för att förbättra flickors och kvinnors...
Visningsresa för bloggare tillsammans med Systrar i Bergen
Marianne Lindgren “ Tillsammans med resebyrån Systrar i Bergen har vi skapat en ny plattform för destinationsmarknadsföring" “Ett av Visit Hemavan Tärnabys mål med helgen var att bloggarna skulle uppleva riktiga fjäll och vara fyllda av känslan om att vilja resa...
Redesign av www.hemavantarnaby.se
Marianne Lindgren “ Vi har under sommaren genomfört en översyn av www.hemavantarnaby.se och gjort ett ganska stort omtag för att optimera sajten och användarupplevelsen genom justeringar i design, innehåll och funktionalitet." “Vi har tagit avstamp i...
Resebloggare på besök
Förra veckan gästades vi av fyra fyra resebloggare som deltog i ett blogevent - TBEX Europe 2016. Det var Scott @intrepidescape och @vickyflipflop från Storbritannien, Yulia @misstourist från Ryssland och Kerwin @passrider från USA som erbjöds ett intensivt dygn i...