Ett gränsöverskridande projekt för ett mer hållbart näringsliv
Bärkraft | Bærekraft var ett gränsöverskridande projekt som genomfördes av Gold of Lapland och Visit Hemavan Tärnaby i Sverige samt Helgeland Reiseliv i Norge. Syftet var att utveckla ett mer hållbart näringsliv med särskilt fokus på besöksnäringen. Målet var att få företag att göra en handlingsplan för sitt eget hållbarhetsarbete och därmed bidra till hela destinationens utveckling.
Projektet bidrog till ökad kunskap om hållbarhet genom att vara inspirerande, lyfta fram goda exempel och erbjuda personlig coachning. Teman som natur, miljö- och klimatpåverkan, samspelet mellan näringsliv och lokalsamhälle samt näringens ekonomiska mervärde var utgångspunkten. Även regioner, kommuner och organisationer var viktiga samarbetspartners för att nå projektets övergripande mål.
Vill du läsa våra tidigare nyhetsbrev? Klicka här!
Från ord till handling
För att säkra dragningskraften till vårt område och för att våra verksamheter ska lämna så få negativa avtryck som möjligt är det hög tid att gå från ord till handling.
Vi måste konkret ta ett ökat ansvar för både miljö, ekonomi och sociala aspekter. Kort och gott bli mer hållbara. Fram till och med september 2021 kommer projektet att coacha de företag som vill ta sitt hållbarhetsarbete till nästa nivå, erbjuda utbildningstillfällen och inspirera med goda exempel. Ett antal coacher inom hållbarhet och värdskap kommer också att utbildas och dessa ska finnas kvar efter att projektet är slut. Med hjälp av ambassadörer ska vi nå brett. Utöver företagen är kommunernas tjänstemän och politiker viktiga nyckelspelare för att skapa hållbarhet. De fattar beslut som i allra högsta grad påverkar både invånare, företag och besökare i vårt område.
Ja, jag vill ha konkreta tips för att bli mer hållbar! Klicka här. I klippet nedan ser du effekterna efter projektets första år.
Aktuellt
Fyra erfarenheter vi inte vill göra igen…
Älskade besökare i våra områden – om de visste hur välkomna och önskade de är. Det är de som ger oss som bor och arbetar här möjlighet att faktiskt göra det. Och så kom coronasommaren. Med den följde många nya ansikten som nu också ville upptäcka vår vackra natur. Där...
Hållbara resan, del 1
Går det att vara hållbar turist i Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland? Ja, den frågan ställde sig en testpatrull som gav sig ut på vägarna veckan efter midsommar. Här kommer insikter, erfarenheter och slutsatser. Tema: Hållbara transporterAtt vara turist i vårt område...
Testpatrull tar tempen på hållbarhet
I veckan har projekt Bärkraft en testpatrull ute på vägarna för att ta tempen på hållbarhetsarbete i praktiken i projektområdet på svensk sida. Restriktioner med anledning av Corona gjort att resan inte kan göras över gränsen till Norge och vår projektpartner...
Välj hållbarhet i sommar
Du kan göra skillnad i sommar. Genom att besöka företag som aktivt arbetar för att minska sin klimatpåverkan och tar ansvar för ekonomisk och social hållbarhet är du med och bidrar. De företag som presenteras i det här digitala magasinet har alla gjort aktiva val för...
Boosta värdskapet!
Värdskap är ett av projekt Bärkrafts redskap för att främja hållbara företag. Vi erbjuder inspirationsföredrag och praktiskt stöd till företag som vill formulera sina egna värdskapskriterier och i ord vill uttala vad värdskap är just för dem. För att allt prat om...
Semesterplaner
En undersökning som gjordes under två veckor i maj visar hur personer som är bosatta i de fyra nordligaste länen planerar sin sommarsemester. 90 % uppger att de kommer att använda bilen i sommar och 55 % planerar att resa runt i länet. 48 % säger att det blir...
Artur gör hållbarhet till något konkret
I MAJ INSPIRERAS VI AV: MALÅ HOTELL Artur Prifti driver Malå hotell sedan 2012 och har länge intresserat sig för hållbarhetsfrågor. Vi passade på att ställa några frågor till honom i dessa tuffa tider. Orkar och vill någon alls prata om hållbarhet...
Det lilla företaget med det stora hjärtat
Redan som femåring drömde Floriane Colonnier om snö, is och arktiska äventyr. Då bodde hon i Frankrike och fick upptäcka världen tillsammans med sina föräldrar på deras resor till Mongoliet, Tanzania och Nordamerika. Men Floriane ville hela tiden norrut. Efter...
Laddstolpar längs E 12
Länsstyrelsen i Västerbotten arbetar just nu intensivt för att på olika sätt minska antalet fossilfria resor och transporter. Den 7 maj ska en strategisk plan presenteras för hur en utbyggnad av laddstolpar och tillhörande infrastruktur kan se ut längs väg E 12....
Vi ses i höst istället!
Med anledning av Corona-pandemin flyttas hållbarhetskonferensen Go Green – Go Arctic framåt i tid. Genom nyhetsbrev, Facebooksidan Bärkraft och den här hemsidan kommer nytt datum att aviseras.
Vi som arbetar i projektet
Karin Fällman Stenlund
Projektkoordinator
Gold of Lapland
Anna Israelsson
Projektledare
Malå
Marino Carlsson
Projektledare
Lycksele
Felicia Morén
Projektledare
Norsjö
Carolin Vallgren
Projektledare
Vindeln/Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka
Torbjörn Tråslett
Projektkoordinator
Helgeland
Fakta
- Partnerskap: Visit Hemavan Tärnaby AB, Gold of Lapland ekonomisk förening, Helgeland Reiseliv
- Projektägare: Visit Hemavan Tärnaby AB
- Total budget Sverige 907 367 €, varav Botnia-Atlantica finansierar 544 419 €.
- Budget Norge 614 827 €
- Projektperiod: 2019-2021
- Program: Interreg Botnia –Atlantica 2014-2020
- Insatsområde: Miljö
- Specifikt mål: Ett ökat hållbart nyttjande av natur – och kulturarv
Projektkoordinator: Sofi Marberg 0954-104 65. Sofi.Marberg@hemavantarnaby.se