Utlandsmarknader

 

Fler och fler utländska besökare får upp ögonen för vårt område: både regionalt, lokalt samt på destinationsnivå vilket öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Den utländska besökaren har dock andra resemönster, preferenser och behov än en inhemsk turist vilket gör att vi måste vara lyhörda och öppna för deras önskemål. Att öka sina kunskaper och kittla nyfikenheten är en viktig del i utvecklingsresan. Vi hoppas att du på den här sidan ska finna mer information som gör just det!

Besökarna i Hemavan Tärnaby kommer främst från våra prioriterade marknader: Norrlandskusten, Helgeland, Vasaregionen och Bodö-området. Sekundära marknader är Mälardalen, södra Finland, Nederländerna och Tyskland. Marknadsföringen mot konsument på internationella marknader ska, för att vara kostnadseffektiv, ske i samarbete med andra aktörer t.ex. Visit Sweden och Region Västerbotten Turism.

Se filmen nedan för att lära dig mer om svensk besöksnäring!

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/277611097" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe><!-- [et_pb_line_break_holder] --><p><a href="https://vimeo.com/277611097">Svensk besöksnäring - en tillväxtnäring</a> from <a href="https://vimeo.com/user38414618">Svensk Turism AB</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Våra utlandsmarknader

Här kan du läsa mer om respektive marknad:

Norge
Finland
Tyskland
Nederländerna

Exportmognad kunskapsbas

Här har vi samlat tips som är användbara för dig som vill jobba med utlandsmarknader.

Visit Västerbotten in Lapland

Region Västerbotten turism är länets regionala turistorganisation och en del av Regionförbundet i Västerbottens län – Region Västerbotten. Deras uppdrag är att verka för en hållbar tillväxt av besöksnäringen i Västerbottens län och marknadsför länet via varumärket Visit Västerbotten in Lapland.

Visit Sweden

Visit Sweden är kommunikationsbolaget för Sverige. De marknadsför svenska destinationer och upplevelser med målet att öka människors lust att resa hit. Uppdraget har de fått av staten och den svenska besöksnäringen och det har två tydliga fokus:

  • att marknadsföra varumärket Sverige internationellt.
  • att marknadsföra svenska destinationer och upplevelser utomlands.

Senaste nytt

Subarctic Incoming visningsresa

Subarctic Incoming visningsresa

Genom INTILL projektet och aktiviteten internationalisering har Johanna Jonsson Destination South Lapland och Gina Gustafsson Visit Hemavan Tärnaby planerat och genomfört en visningsresa för att skapa möjligheter till nya affärsrelationer som kan leda till fler...

Vakantiebeurs, Nederländerna 2018

Vakantiebeurs, Nederländerna 2018

9-12 januari medverkade Visit Hemavan Tärnaby genom Gina Gustafsson på turism- och resemässan Vakantiebeurs i Utrecht, Nederländerna. Från Hemavan Tärnaby var även Birgitta Corin från Tärnaby Fjällhotell. Mässan är den större i sitt slag och lockar årligen över...