Ett gränsöverskridande projekt för ett mer hållbart näringsliv
Bärkraft | Bærekraft var ett gränsöverskridande projekt som genomfördes av Gold of Lapland och Visit Hemavan Tärnaby i Sverige samt Helgeland Reiseliv i Norge. Syftet var att utveckla ett mer hållbart näringsliv med särskilt fokus på besöksnäringen. Målet var att få företag att göra en handlingsplan för sitt eget hållbarhetsarbete och därmed bidra till hela destinationens utveckling.
Projektet bidrog till ökad kunskap om hållbarhet genom att vara inspirerande, lyfta fram goda exempel och erbjuda personlig coachning. Teman som natur, miljö- och klimatpåverkan, samspelet mellan näringsliv och lokalsamhälle samt näringens ekonomiska mervärde var utgångspunkten. Även regioner, kommuner och organisationer var viktiga samarbetspartners för att nå projektets övergripande mål.
Vill du läsa våra tidigare nyhetsbrev? Klicka här!
Från ord till handling
För att säkra dragningskraften till vårt område och för att våra verksamheter ska lämna så få negativa avtryck som möjligt är det hög tid att gå från ord till handling.
Vi måste konkret ta ett ökat ansvar för både miljö, ekonomi och sociala aspekter. Kort och gott bli mer hållbara. Fram till och med september 2021 kommer projektet att coacha de företag som vill ta sitt hållbarhetsarbete till nästa nivå, erbjuda utbildningstillfällen och inspirera med goda exempel. Ett antal coacher inom hållbarhet och värdskap kommer också att utbildas och dessa ska finnas kvar efter att projektet är slut. Med hjälp av ambassadörer ska vi nå brett. Utöver företagen är kommunernas tjänstemän och politiker viktiga nyckelspelare för att skapa hållbarhet. De fattar beslut som i allra högsta grad påverkar både invånare, företag och besökare i vårt område.
Ja, jag vill ha konkreta tips för att bli mer hållbar! Klicka här. I klippet nedan ser du effekterna efter projektets första år.
Aktuellt
Isvägen i Lycksele lyser upp!
Efter önskemål från Lyckseleborna kommer den populära isvägen över Umeälven få belysning från och med nästa vinter 2022. Isvägen används både som genväg och som ett populärt strövområde under vintertid och för att öka tryggheten och tillgängligheten kommer den lysas...
Jag vill energieffektivisera mitt företag
Våra projektledare får en del frågor om hur deras företag kan bli bättre på att energieffektivisera sin verksamhet. Lämpligt nog har vi en energimyndighet för just den verksamheten säger projektledare Anders Sandström. På deras hemsida finns den guider och...
Med bildspråk i fokus – en handbok!
Har du tänkt på vilket bildspråk du använder dig av i din kommunikation? Eller tänker du på vilka bildspråk du själv exponeras för varje dag? Har du reagerat på hur varor, upplevelser och tjänster marknadsförs?Ett av projektets röda tråd handlar om jämställdhet och...
Workshop hållbar paketering
Projekt Bärkraft bjuder nu in till workshop inom hållbar paketering. Det är Lotta Backlund från företaget Green Owl Travel & Consulting som kommer att leda workshopen. Se gärna filmen nedan för att se vad det kommer att handla om! https://youtu.be/QZ-G3y6Py2w...
Storumans camping: ”Det gäller att tänka nytt”
Tina Kerro och Janne Ruonala driver Storumans Camping med en tydlig hållbarhetsprofil. För de är hållbarhet i stor utsträckning en ekonomisk fråga – att minska utgifterna men ändå erbjuda en modern och fräsch anläggning. Men hur går det att tänka hållbart...
Digital hållbarhetscoachning
Projekt Bärkraft erbjuder kostnadsfri hållbarhetscoachning tisdagar jämna veckor kl 09.00-10.00. Anders från Visit Hemavan Tärnaby och Carolin från Gold of Lapland kopplar upp sig digitalt och finns redo att svara på era frågor rörande hållbarhet. Länk till mötet...
Bärkrafts hållbarhetsambassadör: ”Köp inte så mycket prylar!”
Gustav Corin är en av projekt Bärkrafts hållbarhetsambassadörer. Han pratar om hållbarhet med sina vänner och försöker själv att göra så smarta och kloka val som möjligt för att minska sina egna avtryck. När Bärkraft får tag på honom för ett samtal befinner han sig i...
Vem styr företaget, egentligen?
Går det att vara hållbar turist i Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland? Den frågan ställde sig en testpatrull som gav sig ut på vägarna veckan efter midsommar. Här kommer insikter, erfarenheter och slutsatser. Hållbara resan, del 3: Ekonomisk hållbarhet Vad är det som...
Hållbarhet som livsstil
Ett av alla företag i vårt projektområde som medvetet och aktivt arbetar med hållbarhet är Boksjön Slow Adventure. Erica och Hans Simu utgår från sin egen gård i Boksjön, ca fyra mil öster om Tärnaby, där de erbjuder små grupper måltider vid deras eget köksbord,...
Hållbara resan, del 2
Går det att vara hållbar turist i Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland? Den frågan ställde sig en testpatrull som gav sig ut på vägarna veckan efter midsommar. Här kommer insikter, erfarenheter och slutsatser. Hållbara resan, del 2: Hållbart företagande "Det...
Vi som arbetar i projektet
Karin Fällman Stenlund
Projektkoordinator
Gold of Lapland
Anna Israelsson
Projektledare
Malå
Marino Carlsson
Projektledare
Lycksele
Felicia Morén
Projektledare
Norsjö
Carolin Vallgren
Projektledare
Vindeln/Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka
Torbjörn Tråslett
Projektkoordinator
Helgeland
Fakta
- Partnerskap: Visit Hemavan Tärnaby AB, Gold of Lapland ekonomisk förening, Helgeland Reiseliv
- Projektägare: Visit Hemavan Tärnaby AB
- Total budget Sverige 907 367 €, varav Botnia-Atlantica finansierar 544 419 €.
- Budget Norge 614 827 €
- Projektperiod: 2019-2021
- Program: Interreg Botnia –Atlantica 2014-2020
- Insatsområde: Miljö
- Specifikt mål: Ett ökat hållbart nyttjande av natur – och kulturarv
Projektkoordinator: Sofi Marberg 0954-104 65. Sofi.Marberg@hemavantarnaby.se